ASAL-USUL GRUMBUL SURABAYAN
( PUNDEN KARTO WIRYA )
Ana
ing daerah sekitar pinggiran desa getasan.
Ana sawijining papan kang durung ana sing manggoni. Wujude ijeh awujud
alas durung ana omah-omahane. Papan mau uga durung ana sing nggunakake. Papan
mau arane surabayan.
Ana ing sawijining dina ana ing taun
sekitar 800-an, jaman nalika gunung merapi kuwi lagi kerep-kerep mbledos.
Amarga kahanan kaya mangkana mau agawe para masyarakat kang urip ana ing
lereng-lereng gunung merapi kepeksa kudu lunga ninggalake gunung merapi. Lan
kudu nggolek papan gawe ngungsi.
Ana masyarakat kang asale saka
daerah lereng merapi kang golek papan gawe omah-omah. Wong-wong mau padha
ninggalake omah-omahe sing ana ing lereng gunung amarga dirasa uwis ora aman
maneh saka bencana lan uga ora aman saka maling. Amarga nalika omah ditinggal
sing duwe ngungsi, omah mau padha ora ana sing njaga dadi omah-omah mau bakalan
gampang anggone arep di maling.
Masyarakat mau asale padha mlaku ana
sing mengulan ana uga sing mengetan. Kang mlaku mengetan kuwi mau ana papat
keluwarga. Kang lunga ninggalake papan omahe sing biyen lan lunga nggolek papan
sing anyar gawe papan omah-omah. Kang padha ngungsi mau gawe kabeh
bandha-bandhane. Amarga niyat ingsun ora bakal mbalik maneh ana ing papan omahe
dhewe-dhewe sing ana ing daerah lereng gunung merapi. Bandha-bandha sing digawa
dening para pengungsi mau yaiku sandhang, kewan, lan hasil-hasil pertanian saka
lereng merapi sing ijeh bisa digunakake. Amarga mesti bakal dibutuhake nalika
ketemu papan sing anyar gawe omah-omah maneh engko.
Sak bubare mlaku terus golek-golek
papan kang bakal didadekake omah, papan sing digoleki yaiku papan sing aman
akeh banyu lan akeh papan gawe papan pertanian. Banjur ketemu sawijining papan
sing cocok menurut wong-wong sing padha ngungsi mau. Papane akeh banget
tandurane lan banyune mili akeh. Papan mau jenenge surabayan. Banjur sesepuhe
kang arane karto wirya mau mutusake yen bakalan manggoni papan mau amarga
dirasa uwis cocok gawe omah-omah apa maneh papan mau sugih banyu amarga cedak
karo kali.
Ana
papan mau papat keluwarga mau padha gawe omah sing saka mulane isih biasa. Omah
kang gawene saka uga lan saka pring lan nganggo godhong-godhongan. Banjur padha
omah-omah ana ing papan mau ing arane surabayan. Keluwarga sing maune mung
papat keluwarga tok saiki dadi tambah akeh amarga padha beranak pinak ana ing
papan mau nganti pirang-pirang dekade.
Suwe urip ana ing papan ing arane
surabayan mau tambah ora aman amarga mulai ketekanan maling. Nadyan mung siji
sing teka ora apa-apa nanging suwe-suwe sing tumeka ana ing papan surabayan mau
malah malinge tambah akeh lan tekane grombolan. Banjur dening sesepuh sing
jenenge karto wirya mau mutusake kudu golek papan sing luwih aman maneh.
Sadurunge
golek papan maneh ana ing dina sing padha nalika nembe mutusake golek papan
maneh, jebul desane mau ketekanan grombolan maling sing akeh banget. Lan padha
njarah kabeh bandha-bandhane wong surabayan. Kabeh hargane masyarakat surabayan
dijalukki kabeh saka hasil pertanian lan kewan sing diduweni. Omah-omah padha
diobong. Nalika karto wirya arep nglawan ketemu karo sing dadi pemimpine, karto
wirya deleng yen jebul sing dadi pemimpin perampok mau yaiku musuhe dewe sing
biyen tangane ditugel dening karto wirya nalika isih urip ana ing lereng
gunung. Jenenge yaiku supena, supena mau pemimpin perampok sing biyen pernah
maling ana ing lereng gunung merapi sing biyen dadi papan panggonane karto
wirya. Tangan supena ditugel amarga supena uwis merkosa anake karto wirya sing
nomer siji lan uwis mateni anake mau.
Nalika
jaman mau karto wirya ora mateni supena amarga langsung mlayu lan nalika
digoleki maneh ora ketemu. Banjur saiki dheweke ketemu maneh ana ing papan
surabayan. Supena pengen banget bales karto wirya amarga gara-gara dheweke dadi
kelangan tangane. Ananging amarga karto wirya reti yen kahanan kang ora pas
gawe mateni si supena lan omah kabeh uwis padha diobong dening grombolan
perampok mau uga bandha-bandhane uwis padha dijarah, banjur karto wirya lan
masyarakat surabayan mau lunga mlayu ninggalake papan surabayan lan para
gerombolan perampok mau.
Para
perampok mau ora ngoyak karto wirya lan warga masyarakat amarga uwis dirasa
puas bisa nggawa kabeh bandha donyane sing diduweni dening masyarakat
surabayan. Ananging supena ijeh ora bisa lali marang dendame sing biyen lan
kudu bisa mbales karo si karto wirya.
Karto
wirya mlaku mangidul karo masyarakat surabayan mau. Mlaku munggah lan ketemu
papan sing durung ana apa-apane ananging luwih aman saka dusun surabayan.
Ananging papan mau cilik ora patio ombo kaya papan sing pertama.
Papan
mau dening karto wirya banjur diarani gading, alesane karto wirya maringi
jeneng gading ana ing papan mau yaiku artine dusun harapan. Amarga saka gading
mau harapane masyarakat dusun mau bakal bisa mujudake kabeh pangarep-arepe
masyarakat lan bisa dadi desa sing kuat kaya gading gajah sing bisa dadi simbol
perlindungan lan kekuwatan. Amarga gading mau kekuwatane gajah. Dadi
pangarepane karto wirya supaya dusun sing anyar iki bisa gawe panguripane
masyarakat surabayan bisa luwih apik saka sadurunge lan aman saka sadurunge,
yaiku sadurunge urip ana ing lereng merapi lan surabayan.
Lan
maneh desa gading kuwi duweni hubungan karo desa merapi sari sing ana ing
daerah ngablak kabupaten magelang amarga sebagian pengungsi sing metu saka
lereng gunung merapi lunga marang papan kuwi mau. Lan akeh para sesepuhe desa
lereng merapi sing manggon ana ing papan mau yaiku papan desa merapi sari.
Ananging
papan mau papan kang cilik sing ora jembar anggone gawe daerah pertanian, sisih
kidul dusun gading wis kalebu gone desa getasan sisih wetan gone desa sengon
lan sisih kulon mlebu desa pandanan. Dadi anggone padha olah-olah lemah gawe
pertanian itu mlebu ana ing papan telu mau.
Nganti
pirang-pirang taun urip ana ing dusun gading mau, perkembangane masyarakat ora
patio bisa dirasakake jalaran papan dusun gading kuwi dewe ciyut. Lan ora bisa
berkembang cepet amarga kabeh masyarakate kudu urip saka pertama maneh lan ora
duwe bandha apa-apa amarga uwis dirampok kabeh dening rampok nalika isih urip
ana ing dusun surabayan.
Banjur
karto wirya kudu kerja maneh saka pertama gawe mbangun masyarakat sing maune
uwis mapan supaya bisa berkembang maneh. Karto wirya ngembangake saka pertanian
lan usaha supaya bisa ngangkat ekonomine. Amarga dusune cilik lan wargane mung
sitik dadekake gampang anggone mimpin.
Banjur
sitik-sitik masyarakat bisa owah lan berkembang. Perkembangan jumlah penduduke
dusun gading uga bertambah. Amarga padha beranak pinak. Lan kabeh masyarakat
dusun gading kuwi padha nikah karo sedulure dhewe kabeh dadi nganti saiki ing
jaman modern saiki kabeh penduduk ana ing dusun gading ijeh pernah sedulur kabeh
amarga nalika jaman biyene para leluhure padha nikah karo sedulure dhewe.
Karto
wirya saiki ora duwe apa-apa biyen nalika ijeh urip ana ing lereng merapi
dheweke terkenal paling sugih lan duwe bojo lan anak sing ayu. Nanging saiki
uwis ora duweni apa-apa maneh amarga anake wadon uwis mati amarga dipateni
dening supena. Lan bojo mati nalika bencana gunung merapi mbledos. Dheweke
duweni rasa pengen mati wae amarga uwis kelangan kabeh uwong-uwong sing
ditresnani lan kabeh bandha-bandhane wis raib kabeh nanging amarga dheweke
diwenehi mandhat gawe mimpin para
pengungsi lereng gunung saka gurune lan uwis diparingi kekuwatan dening gurune
bisa urip suwe lan sekti banjur niyat karto wirya kepengen mati diilangke saka
pikirane.
Pikirane
mau diguwang adoh-adoh dening karto wirya amarga karto wirya duweni kewajiban
gawe njaga masyarakat gading lan gawe netepi kewajibane kuwi mau dheweke
diwenehi aji-aji dening gurune nalika ijeh urip ana ing lereng merapi. Lan ora
entuk ninggalake masyarakat dusun gading.
Ana
ing sawijining dina sedulure karto wirya sing manggon ana ing merapi sari
ngundang karto wirya dolan ana ing papane. Banjur ditemokake dening adhine sing
paling cilik sing arane dewi sari. Niyat ingsun bakal padha didadekake garwane
karto wirya amarga karto jaka mung pracaya marang karto wirya kang bisa njaga
adhine sing paling cilik kuwi mau. Amarga adhine sing paling cilik kuwi mau
dadi incerane para mungsuh-mungsuhe karto jaka. Karto jaka kepengen ngumpetake
adhine kuwi mau ben bisa urip tenang ana ing papan panggonane karto wirya.
Banjur
karto wirya sarujuk karo apa sing dijaluk dening kanca lan sedulur kuwi mau.
Amarga karto wirya uga kepengen biyantu karto jaka. Banjur pesta cilik
dianakake ana ing dusun gading, supaya ora ana sing ngerti. Nanging ana ing
dusun merapi sari disiarna kabar yen nimas dewi sari uwis mati amarga kacegat
dening perampok nalika perjalanan saka kutha. Kabar mau disebarake dening
keluwargane karto jaka supaya para mungsuh-mungsuhe karto jaka ora golekki
maneh dewi sari. Lan kabar mau kasebar ana ing kabeh panggonan.
Ana
ing dusun gading dewi sari ganti jenenge dadi sari ningsih supaya ora konangan
dening wong-wong lan urip dadi wong desa. Nanging sing sabenere dheweke kuwi
wong sing sugih. Sawene dadi garwane karto wirya, dewi sari ora nate ketemu
karo kakange amarga wedi yen ketanggor dening wong-wong. Banjur saben dheweke
kangen karo kakange, dheweke mung bisa ngakon bojone mara ing omahe ana ing
merapi sari. Kakange mung bisa kirim pangan lan dhuwit liwat karto wirya.
Saka
kabeh bandha-bandha sing diwenehi dening karto jaka, karto wirya lan garwane
bisa bangun ekonomine dusun gading lan bisa gawe omah gedhe. Karto wirya lan
dewi sari utawa sari ningsih mau bisa gawe ilen-ilenan banyu saka tuk nganti
tumeka ana ing dusun gading, amarga sadurunge yen padha golek banyu kudu ning
kali.
Saka
sing dilakoni dening karto wirya lan dewi sari mau kang pada gawe pancuran
banyu kang kabendung ana ing salore dusun kang dijenengi “sendhang sepasang”
amarga pancurane ana lara iji. Ana ing dusun gading masyrakate padha digerake
bareng-bareng karo karto wirya lan dewi sari supaya bisa mbangun dusun.
Sewu-suwe
desa gading mau dadi kang lumayan maju masyarakate nadyan mung sithik
penduduke. Amarga karto wirya saiki uga bisa mbalek maneh kaya nalika ijeh duwe
bandha donya amarga garwane. Karto wirya tresna banget karo garwane. Karto
wirya matur nuwun banget karo garwane amarga bisa gawe dusun gading dadi dusun
kang maju.
Amarga
dusun gading uwis maju, banjur salah siji kang dadi gurune karto wirya sing
jenenge ki slamet teka ana ing omah gawe dinitipake garwane lan anake sing
paling cilik sing jenenge dewi suastika sing umure lagi 5 sasi amarga arep
ditinggal lunga karo ki slamet lan karto jaka arep lunga ana kutha ketemu mitra
dagange karo mungsuh-mungsuhe karto wirya. Amarga padha takon bab dewi sari.
Karto wirya kepengin melu nanging dipenging amarga yen dusun lan garwane
ditinggal sapa kang bakal njaga ana ing papan kana. Banjur karto wirya ora sida
melu amarga ora bisa ninggal garwane sing ditresnani.
Ki
slamet lan karto jaka lunga suwe banget nganti pirang-pirang sasi, wong-wong
padha mikir yen ki slamet, karto jaka, lan anak-anake ki slamet liyane wis
padha mati. Nganti karto wirya lan dewi sari duweni anak lanang sing dijenengi
raden wirya. Banjur nganti bocah mau dadi gedhe lan bagus rupane. Nalika ijeh
cilik dolanane karo dewi suastika. Raden wirya dadi sing njaga dewi suastika.
Nganti
ki slamet lan rombongane banjur bali. Lan ki slamet nyeritakake yen dhewekke
ketemu karo supena. Mungsuhe karto wirya, nanging ki slamet ora matur ngapa kok
bisa ketemu karo supena. Ki slamet weruh yen anake saiki wis diwasa lan ayu
tenan. Lan raden wirya putrane karto wirya sing bagus.
Sawijining
dina ana rame-rame ana ing dusun gading. Yaiku ketekanan wong-wong sing padha
goleki karto wirya. Karto wirya ora ngerti yen kuwi grombolane supena, nanging
wong-wong kuwi mau mung nunut lewat. Nanging wong-wong mau padha delok dewi
sari amarga dewi sari wong sing ayu, nanging ana ing papan mau ana raden wirya
kang lagi dolanan karo dewi suastika lan dewi sari. Amarga kepengin nggawa dewi
sari, banjur bocah cilik lara mau digawa lan uga dewi sari. Wong telu mau
banjur diculik dening grombolan mau. Karto wirya ngerti banjur ngoyak karo
kanca-kancane termasuk karto jaka lan ki slamet.
Olehe
ngoyak ora ketututan amarga wis kebacut kadohan. Banjur digolak-goleki. Tekan
ana ing sawijining alas sing ngerti kuwi ana ing ngendi, alas kuwi mau sepi
banget nanging ana swara rame-rame ana ing satengahe alas mau. Banjur padha
ditiliki alon-alon. Ana ing papan mau jebul ana gromblan sing mau nggawa dewi
sari lan anak-anak. Karto wirya banjur nylametake wong telu maul an kudu gelut
karo grombolane perampok mau. Amarga sing ana ing papan mau mung wong sitik tok
banjur bisa dikalahake dening karto wirya lan karto jaka sak rombongane.
Nanging amarga ana sing mlayu lan banjur laporan karo supena yen anak buahe
padha dipateni karo karto wirya. Banjur supena nesu lan lunga ing dusun gading
goleki karto wirya lan karto jaka.
Ana
ing wektu kuwi lagi padha waspada ana ing njero omah. Kabeh lawang padha
dikancing lan padha ana ing njero omah. Ora ana sing wani metu, kabeh penduduk
dusun gading ana ing njero omah kabeh. Ana ing daleme karto wirya ana ki slamet
sak garwa lan anake, lan karto jaka sak garwane. Padha jaga-jaga waspada nalika
engko ana sing nggoleki. Ana tengah wengi banjur ana sing nuthuk-nuthuk lawang
lan bengok-bengok, sing dienteni banjur teka.
Supena
lan rombongane teka. Tandhing tinandhing ora bisa kaindari, nanging amarga supena
mung nggawa bala sithik lan karto wirya ngerahake kabeh penduduk banjur supena
kalah lan kudu mlayu. Supena banjur nemoni kabeh mungsuhe karto jaka sing tekan
saprene ijeh nggoleki dewi sari, supena ngomong yen dewi sari ana ing dusun
gading. Amarga rasa murka kang muntap-muntap banjur padha diparani amarga padha
krasa yen diapusi. Tekan ana ing dusun gading jebul karto wirya lan sakabehe
uwis padha reti yen bakal ketekanan wong-wong kuwi. Banjur karto wirya lan dewi
sari lunga saka omahe. Nanging raden wirya dititipake karo pakdhene yaiku karto
jaka. Menawa wong lara mau ora bisa mulih maneh ana ing dusun gading. Banjur
raden wirya dititipake karo karto jaka.
Karto
wirya lan dewi sari lunga mlaku ana ing sawijining papan nglanggar welinge
gurune ninggalake dusun gading lan tekan ana cedhak karo dusun surabayan sing
biyen tau dadi omahe karto wirya. Ana ing papan kuwi karto wirya lan dewi sari
umpetan. Supaya ora ana sing ngonangi, padha ngumpet ana ing gua kang ana ing
cedhak kali. Wong-wong mau padha kecelek amarga sing digoleki ora ana, amarga
krasa yen diapusi karo supena, banjur supena sing dipateni karo wong-wong mau.
Kabeh
masalah ana ing dusun gading rampung, nanging ora ana sing reti ana ing endi
karto wirya lan dewi sari mapane. Padha digoleki tekan ngendi-ngendi ora
ketemu. Nganti tekan pirang-pirang taun, nanging ora ketemu, lan raden wirya
uwis diwasa. Raden wirya tresna karo dewi suastika nanging dening ramane dewi
suastika, ki slamet nikahake dewi suastika karo wong liya saka dusun pandanan
sing arane ki wirawangsa. Banjur raden wirya ora trima. Dipateni dewi suastika,
dening ki wirawangsa raden wirya uga dipateni lan diguwang ana ing kali sing banjur
di jenengi “kali uloh” amarga raden wirya nangisi wis mateni wong sing dipuja.
Dewi suastika lan raden wirya keli dening banyu kali mau.
Ing
sawijining dina, ana wong kang teka ana ing papan surabayan lan ngeop ana ing
gua cedhak kali banjur weruh ana tengkorak lara lagi gandhengan, ing kana uga
ana keris. Banjur dheweke mlayu ana ing dusun gading lan matur karo ki slamet
yen weruh kerise dhuweke karto wirya. Banjur papan mau diparani lan bener yen
kuwi mau karto wirya lan dewi sari. Papan mau banjur digawekake luwangan lan
gawe ngubur karto wirya lan dewi sari. Wiwit wektu kuwi papan mau dijenengi
“grumbul surabayan” utawa “punden karto wirya”.
0 komentar:
Posting Komentar